HBV vaccinatie promotiecampagne

Mannen die seks hebben met mannen lopen een verhoogd risico op hepatitis B. Vaccinatie is de doeltreffendste manier om infecties te voorkomen (voor een effectieve vaccinatie zijn drie prikken nodig).

Het beste effect wordt behaald door te vaccineren op de leeftijd waarop jongens seksueel actief beginnen te worden, of zelfs daarvóór. MSM jonger dan 25 jaar zijn daarmee een belangrijke doelgroep van het hepatitis-B-vaccinatieprogramma. Veel jongeren onderschatten echter de kans dat ze hepatitis B oplopen en ze weten niet hoe nadelig deze ziekte kan zijn voor hun gezondheid en hoe gemakkelijk HBV is te voorkomen

De interventie

In 2013 hebben de programma’s MSM en Jongeren van Soa Aids Nederland de handen ineen geslagen om zo veel mogelijk jonge MSM te informeren over de risico’s en aan te sporen om zich te laten vaccineren. Door middel van een campagne met inzet van de reeds bestaande website Man of mietje; via die site kunnen MSM online een afspraak maken bij een lokale GGD voor een gratis vaccinatie. Sinds 2014 gebeurt landelijke vaccinatiepromotie onder de noemer van Man tot Man.
 

Communicatiedoelstellingen

  • Gedurende de campagne bezoeken minimaal 15.000 (jonge) MSM gemiddeld twee minuten de campagnesite en bezoeken ze drie pagina’s;
  • Meer bezoekers uit de doelgroep laten zich vaccineren.

 

Campagne

  • Een YouTube-video beschrijft de risico’s en de beste manier om die te voorkomen, in een stijl die de doelgroep aanspreekt (snel, beeldend en met humor);
  • Artikelen en advertorials geven in tekst en video tien redenen om je te laten vaccineren;
  • Mediakeuze:
    • Banners op online vindplaatsen van jonge MSM (gay.nl, expreszo);
    • Artikelen in doelgroepspecifieke printmedia;
    • Social media;
    • Broadcast message (bericht aan alle gebruikers binnen 48 uur) op meest gebruikte mobiele dating app.

Campagnevideo

Resultaten in 2013

  • 87.000 unieke bezoekers op de campagnesite;
  • Gemiddeld zijn de bezoekers 3,5 minuut op de site gebleven en keken ze naar 2,56 pagina’s 
  • 15.000 mensen hebben naar de video gekeken, gemiddeld 1:51 minuten;
  • De broadcastmessages op Grindr hebben in totaal ca. 5.142 bezoekers opgeleverd;
  • Waar een daling van 200 eerste vaccinaties werd verwacht, zijn juist 460 meer eerste vaccinaties gerealiseerd; een verschil van 660;
  • Er zijn 500 meer tweede vaccinaties gerealiseerd;
  • Er zijn 340 meer derde vaccinaties gerealiseerd.  

Vervolgacties

  • Het informatieaanbod is sinds 2014 geïntegreerd in de nieuwe  Man tot man-site.
  • De agendamodule staat nog wel online op Manofmietje.nl. In 2016 wordt de vernieuwde versie gelanceerd als onderdeel van Mantotman.nl en Soaaids.nl.

Budget en financiering

Het totale budget voor de campagne in 2013 bedroeg € 82.400. Dit bedrag is gefinancierd door  RIVM/Clb.

 

Delen