Welke kennis en vaardigheden heb je nodig?

Voor internetveldwerk heb je specifieke competenties en vaardigheden nodig. Net zoals offline omgevingen, hebben online platforms hun eigen cultuur en taalgebruik. Je moet complexe gezondheidskennis kunnen vertalen in korte, gemakkelijke informatie. Net zoals bij veldwerk op sekslocaties, moet je de motivatie hebben om werkzaamheden te doen in sterk geseksualiseerde omgevingen.

Eind 2016 is er een Compentieprofiel Online hulpverlener vastgesteld (zie bijlage 2). Dit compentieprofiel biedt een algemeen kader voor professionals die via internet werken. Specifiek voor internetveldwerk zijn naast deze compenties, specifieke kennis, vaardigheden en motivatie belangrijk.

 

Inhoudelijke kennis en sociale kaart

  • De kwaliteit van met name 'passief' internetveldwerk valt of staat bij het geven van de juiste inhoudelijke informatie en adviezen;
  • Klinische ervaring en kennis van motivational interviewing is een belangrijke pré om goed om te gaan met diverse hulpvragen;
  • Om eenduidige advisering mogelijk te maken heeft Man tot Man gevalideerde hiv- en soa-adviezen op een rij gezet voor professionals die werken met MSM;
  • Wees daarnaast op de hoogte van het aanbod in je eigen regio en online ondersteuningsaanbod om gebruikers direct naar te verwijzen

Culturele competenties

De belangrijkste competentie die je moet hebben om veldwerk te kunnen uitvoeren op online omgevingen, is een neutrale, waardevrije en niet-veroordelende houding met bijbehorend taalgebruik. Je komt op internet allerlei seksuele variaties tegen, wat betreft relatievormen en (kinky) seksgedrag. Op sommige platforms zijn deze zeer expliciet aanwezig, of krijg je expliciete vragen over seksuele handelingen als scat en fisten. 

Ook moet je bekend zijn met veelgebruikte Engelse termen, die terugkomen in online communicatie over (homo)seks:

  • Soms hebben woorden verschillende betekenissen, afhankelijk van wie je het vraagt;
  • Op Mantotman.nl vind je diverse veelgebruikte afkortingen: mantotman.nl/codetaal;
  • Gebruikt iemand woorden of afkortingen die je niet kent, vraag dan wat hij precies bedoelt of check of je hem goed begrepen hebt.

Algemene vaardigheden

  • Snel reactievermogen
  • Flexibiliteit en uithoudingsvermogen
  • Excel-vaardigheden voor de registratie

Professionele vaardigheden

  • Complexe gezondheidskennis vertalen in praktische, toegankelijke informatie
  • Cliëntgerichte benadering
  • Vraagverheldering
  • Motiverende gespreksvoering
  • De-escalerend vermogen bij negatieve reacties

“We believe in peer education so we organised three months of training to have some prepared volunteers who are available for online counselling about sexual health. We also meet once a month to coordinate and support these volunteers. Training and supporting the people who are going to provide any service on the app is also important (it’s a lonely activity, with not many chances to share experiences). And it requires knowing what health resources are available and where to refer individuals.”
Stop Sida, Barcelona (ECDC, 2015)

Delen