Veldwerk versus adverteren

Er is een groot verschil tussen online veldwerk en online promotie.  Veldwerk is individueel en handmatig: je benadert met een eigen profiel zelf, één-voor-één andere gebruikers. Promotie vindt daarentegen geautomatiseerd en massa-mediaal plaats: op technische wijze worden gebruikers blootgesteld aan de promotie, bijvoorbeeld door advertentieruimtes of push-berichten. Om de kosten zo laag mogelijk te houden, koopt Soa Aids Nederland landelijk advertentieruimte in voor Man tot Man.

Centraal inkoopbeleid

Soa Aids Nederland koopt advertentieruimte in op apps en websites gericht op MSM. Dit gebeurt in de regel landelijk.

  • Door centraal en landelijk in te kopen, houden we de kosten per advertentie zo laag  en het effect zo groot mogelijk. Ook voorkomen we door centraal in te kopen, dat gebruikers te vaak achter elkaar dezelfde soort berichten krijgen.
  • Afhankelijk van de promotiedoelstelling en het beschikbare budget kan promotie ook regionaal ingekocht worden, bijvoorbeeld in het kader van campagnes, grootschalige homo-specifieke evenementen of zeer specifieke lokale doelstellingen.
  • Landelijke promotieacties kunnen ook zodanig ingepland worden, dat ze optimaal samenvallen met lokale evenementen.

Voor regio’s die vragen hebben over regionale promotie via bijvoorbeeld Grindr of Bullchat biedt Soa Aids Nederland ondersteuning en advies. Neem contact op met info@mantotman.nl.

Bereik van commerciële promotie

Het commerciële belang van apps en websites zit met name in promotie. Zij verdienen aan het verkopen van advertentieruimte en het versturen van ‘push-berichten’. Soa Aids Nederland  adverteert namens Man tot Man regelmatig en in piekperiodes tijdens online campagnes op platforms als Grindr, Planetromeo en Bullchat. De regelmatige promotie betreft voornamelijk:

Door betaalde promotie bereik je een aanzienlijke groep, maar bereik je bepaalde groepen ook niet.

  • Gebruikers die een betaalde versie hebben, zien banners en reclame meestal niet.  
  • Promotie kan een ongewenste spill-over hebben als de radius verkeerd (te breed) ingesteld wordt. Zo zien Nederlandse gebruikers van Grindr regelmatig Duitse, Engelse of zelfs Amerikaanse berichten.

“We tried to collaborate with Grindr but their interest is in us buying ads, which we do but that means we don’t reach Grindr Xtra users. Grindr don’t want ‘fake profiles’ and want to give their users an ‘authentic experience’.”
RFSL, Sweden (ECDC, 2015)

Promotie via Grindr

Soa Aids Nederland adverteert Man tot Man onder andere via Grindr, door op landelijke schaal banner-advertenties en push-berichten in te kopen. 

Push-bericht

Zo ziet een push-bericht eruit op Grindr. Door op "OK" (of "CLOSE") te klikken, verdwijnt het bericht. Door op "MORE" te klikken, gaan gebruikers naar de opgegeven website toe.

Delen