Hoe registreer je resultaten?

Voor het aantonen van het bereik en het effect van internetveldwerk moet je veldwerkactiviteiten altijd registreren. Het hangt van je doelstellingen en indicatoren af, welke gegevens je moet verzamelen.

Registreer wat je nodig hebt

  • Registreer altijd je veldwerkactiviteiten;
  • Wat je minimaal moet registreren, hangt af van de eisen van je financier/opdrachtgever;
  • Voor een optimale registratie verzamel je alleen de benodigde gegevens die passen bij je doelstellingen en indicatoren
  • Maak een onderscheid tussen 'need to know' & 'nice to know' informatie;
  • Gebruik een registratieformulier op dat gemakkelijk in gebruik is
  • Maak afspraken met veldwerkers over het consistent en correct invullen van het registratieformulier

Passieve benadering

Need to know

  • Datum;
  • Duur van sessie;
  • Uitvoerder;
  • Omgeving (website/app);
  • Aantal gebruikers (contacten);
  • Aantal (relevante) hulpvragen;
  • Thema's van hulpvragen;
  • Verwijzingen naar online/offline diensten.

Nice to know

  • Leeftijd;
  • Etniciteit;
  • Uptime/downtime.

Actieve benadering

Need to know

  • Datum;
  • Tijdsduur van sessie;
  • Uitvoerder;
  • Omgeving;
  • Aantal benaderde profielen;
  • Aantal reacties/respons;
  • Aantal negatieve reacties.

Nice to know

  • Leeftijd;
  • Etniciteit;
  • Uptime/downtime.

Format voor registratieformulier

 

Je registratieformulier moet passen bij de belangrijkste doelstellingen en indicatoren die je hebt opgesteld voor je veldwerkactiviteiten.

Voorbeeld: GGD Amsterdam

 

Dit formulier is ontwikkeld door de soa-polikliniek GGD Amsterdam voor de registratie van chatgesprekken met mannen op Bullchat. Met dit formulier worden diverse output-indicatoren gemeten, vooral op het gebied van bereik en over de inhoud van vragen. Daarnaast registreren vrijwilligers met het formulier opvallende signalen en opmerkingen.

Delen